Cursus Mindfulness 1

Veel mensen hebben last van stress en onrust. Een constante stroom van gedachten in het hoofd zorgt hiervoor. Tijdens een cursus Mindfulness kom je erachter dat gedachten niet altijd waar zijn en dat je een keuze hebt om ze soms even los te laten. Je leert te kijken met een open, vriendelijke aandacht. Om niet teveel met het verleden of met de toekomst bezig te zijn, maar te leven in het hier en nu. Met beide benen stevig op de grond, waardoor je niet steeds in gedachten ergens anders bent, maar bewust leeft met aandacht voor wat je doet en wie je bent. Dat brengt rust en geeft je nieuwe energie.

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn wordt gezien als de grondlegger van Mindfulness. Hij mengde oosterse wijsheden met zijn eigen westerse inzichten. Hij ontwikkelde cursussen Mindfulness en kwam erachter dat door Mindfulness de constante maalstroom van gedachten kan worden stilgelegd. Mensen ervaarden meer vreugde en  meer rust.

Wij zijn meestal gericht op problemen oplossen of ze willen verminderen. Veel problemen zijn echter niet eenvoudig op te lossen. We lossen op wat we kunnen en verder  zullen we het  moeten accepteren. Mindfulness richt zich niet op het oplossen van problemen. Het zorgt ervoor dat problemen het leven niet langer beheersen, zodat ruimte ontstaat voor rust, vreugde en heling.

Cursus info

Spreekt dit je aan, neem dan deel aan een Mindfulness cursus!

Dit kan in een groep tijdens een 8-weekse cursus, individueel tijdens 3 x 2 uur met minstens 2 weken tussen iedere les of in de vorm van een duo cursus waarbij je samen met iemand die je goed kent de cursus volgt in 4 x 2 uur.

Inhoud van de cursus: informatie, delen van ervaringen, bewustwordingsoefeningen, aandachtsoefeningen en inzichtsoefeningen.

Groepscursussen worden bij voldoende aanmeldingen gegeven op de volgende tijden:

  • Op de maandag- of woensdagavond vanaf 19:30u. Volgende groepscursus start in september op de woensdagavond.
  • Een les duurt ongeveer anderhalf uur.
  • Groepen van minimaal 3 en maximaal 6 personen

Is het niet mogelijk voor jou om 8 weken op dezelfde tijd een cursus te volgen of wil je liever niet in een groep? Dan is er de mogelijkheid tot een individuele cursus Mindfulness. Het voordeel hiervan is dat we de 3 x 2 uur gezamenlijk inplannen (bij voorkeur in de ochtend, maar ook mogelijk 's avonds) en dat we meer in kunnen gaan op dat waar jij tegen aan loopt vanuit een mindful visie. De inhoud van de cursus is ongeveer hetzelfde als die van de groepscursus. Neem contact op door te bellen of stuur een mail. Dan plannen we 3 keer 2 uur gezamenlijk in met minstens 2 weken tussen iedere les om de oefeningen eigen te maken. De cursus is inclusief een werkmap met informatie en oefeningen voor thuis.

Ook is het mogelijk om een duo cursus Mindfulness te volgen. Wil je de cursus liever niet in een groep doen, maar wel samen met een familielid of een vriend of vriendin dan is dit een goede mogelijkheid voor jullie. De cursus bestaat uit 4 x 2 uur met minstens 2 weken tussen iedere les om de oefeningen eigen te maken. Voor de mogelijkheden van de duo cursus neem contact op door te bellen of te mailen. Dan plannen we samen de lessen in. De cursus is inclusief een werkmap met informatie en oefeningen voor thuis.

Uitspraken van cursisten over wat de cursus hun gebracht heeft:

  • Ik heb meer rust
  • Ik heb geleerd niet zo snel te oordelen, maar bij mezelf te blijven
  • Ik vind mezelf nu goed zoals ik ben
  • Door bewuster te eten en bewust te ademen ben ik tijdens de cursus 4 kilo afgevallen 
  • Er is meer acceptatie; het is zoals het is
  • Ik heb geleerd om de dingen niet zo persoonlijk aan te trekken, maar dat bij de ander te laten
  • Ik ben mij bewuster van mijn gedachten en wat voor invloed die hebben
  • Geluk zit in jezelf
  • Ik ben vriendelijker voor mijzelf m
Interesse in de cursus?

Meld je aan